گردشگری به مثابه نظام معرفت
نویسندگان
چکیده
1. تصویر رایج گردشگری در ایران، در نمونه های سطح بالا، راهنمایی است که در میانفضاهای یک مجموعه تاریخی به گروه گردشگران توضیحاتی درباره شهرت بنا می دهد:سال ساخت، دوره حکومتی، اندازه ها، تعداد اجزاء مهم، سبک کلی و روایتهایهیجان انگیزی که از مجموعه چهره ای رمزآلود و ماورایی می آفریند. گردشگر پس ازمراجعت، به سرعت داده های نخستین را به فراموشی می سپارد و از ترکیب داستان ها وافسانه های وابسته، که با شاخه های سست به مجموعه تاریخی متصل شده تصویریافسانه ای می سازد که با حقیقت شیء فاصله زیاد دارد و امکان بهره مندی از تجربهتاریخی را به حداقل می رساند. در این رویکرد آثار تاریخی اشیائی برای نازیدن و اعجابمخاطب اند و بنا نیست چراغ راه آینده باشند.درنتیجه گردشگری از این نوع، به تفرجی بدل می شود که برهم زننده عادات روزمرهاست و نوعی تمدد اعصاب؛ و انتظار معرفت از آن به حداقل می گراید. این است که درجامعه ما مفهوم گردشگری به گشت وگذار و خوش گذرانی نزدیکتر است تا سیاحت وعبرت. اولی حالت روحی موقت انسان را نشانه می گیرد و دومی معرفت و فهم پایدار او را.روشن است در گردشگری نوع دوم، که معرفت گراست، نشاط ناشی از سفر و تغییر حالتمتعارف نیز نهفته است، اما هدف آن توسعه بینش و ارتقاء فهم گردشگر در مواجهه باتجربه پیشینیان یا طبیعت است.
منابع مشابه
گردشگری شهری به مثابه راهبرد توسعه خلاق در بافتهای فرسوده
ظهور نظریات توسعه درونزا از اوایل قرن بیستم تاکنون، نیاز به مرمت بافتهای فرسوده درونی شهرها را الزامی میکند. بافت های فرسوده به دو دسته کلی واجد ارزش و فاقد ارزش تقسیم میشوند. جدیدترین رویکردهای مرمتی، با توجه به بیانیهها و منشورهای جهانی، با جامعنگری، سعی در تکیه بر میراث موجود در بافتهای فرسوده واجد ارزش و تلفیق اقتصاد و فرهنگ و احیای پایدار بافتهای تاریخی از طریق تعیین نقش آنها در سا...
متن کاملنظام احسن به مثابه یکی از مبانی اقتصاد اسلامی
مقاله پیش رو در صدد پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان نظام احسن را به عنوان یکی از مبانی جهانشناسی اقتصاد اسلامی معرفی کرد. فرضیهای که مقاله در پی اثبات آن میباشد این است که نظام احسن که در فلسفه و کلام اسلامی مطرح است و با رویکرد قرآنی بیان میشود، میتواند به عنوان یکی از مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی اخذ شده و در نظریهپردازیهای اقتصاد اسلامی به عنوان یک پیشفرض نقشآفرینی کند. ...
متن کاملعدالت به مثابه مبنای حاکمیت قانون در نظام حقوقی ایران
یکی از اصلیترین مباحث در حوزه حقوق عمومی بررسی جایگاه حاکمیت قانون در نظام حقوقی است. اهمیت این اصل در نظام حقوقی به نقشی بر میگردد که این اصل در تضمین حقوق و آزادیهای اساسی مردم دارد. میتوان مفهوم حاکمیت قانون را با حداقل مؤلفه تشکیل دهنده آن به معنای تبعیت تمام آحاد جامعه بخصوص زمامداران از قانون تعریف کرد. تئوری حاکمیت قانون درباره نحوه تصویب و محتوای قانون ساکت است و راه را برای نظرات گ...
متن کامللاضرر به مثابه نظریه در ساختار نظام فقهی و حقوقی
لاضرر یکی از قواعد مهم حاکم بر نظام حقوق خانواده در اسلام است. درباره ی روایات لاضرر و چگونگی استفاده از آن در استنباط احکام شرعی در نظام حقوقی اسلام به طور کلی و در نظام حقوق خانواده به طور خاص دیدگاه های گوناگونی توسط فقیهان ابراز شده است. با وجود اهمیت مباحث انجام شده درباره ی این روایات در این نوشتار تلاش می شود مجموعه ی این مباحث در قالب نظریه ی نهی و نفی ضرر بازخوانی مجدد شود. هر چند مباح...
متن کاملنئوپلورالیسم به مثابه دولت جدید پساوستفالیایی در نظام بین الملل
مشکلات و مسائل روابط بینالملل غالبا از یک سو به دولت ملی ارتباط پیدا میکنند؛ آنگونه که هر گاه الگوی ساخت سیاسی ملی کارآمد باشد شاهد مشکلات و مسائل روابط بینالملل هستیم و برعکس. مهمترین وظیفه علم سیاست ارائه راهکارهایی جهت بهبود این وضعیت است. این پژوهش با استفاده از رویکرد پژوهشی اسپریگنز تلاش دارد عمده مسائل مبتلا به روابط بینالملل در عصر حاضر را شناسایی نموده و در سطح تحلی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله علمی-ترویجی منظرناشر: مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر
ISSN 2008-7446
دوره 6
شماره 29 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023